Key Takeaways
- Forstå kundernes behov: Kend hver etape af kundens rejse på din webshop og ret eventuelle problemer.
- Fremhæv dine styrker: Brug klare og overbevisende budskaber for at vise, hvad der gør din virksomhed unik.
- Byg tillid med anmeldelser: Inkluder kundeudtalelser på din side for at styrke troværdigheden.
- Gør din webshop brugervenlig: Sørg for, at din webshop er nem at navigere i og bruge.
- Test og tilpas løbende: Brug A/B-testning til at forbedre din webshop baseret på kunde-feedback.
Hvad er konverteringsoptimering?
Du har kæmpet en brav kamp for at få flere besøgende til din webshop, måske ved at optimere dine tekster til at ramme flere af de nøgleord du gerne vil rangere på, på Google.
Måske har du investeret i en eller flere kampagner på Facebook, Instagram eller TikTok.
Og det har virket!
Du har mere trafik end nogensinde før, men der er noget galt.
Selvom du har højere trafik, følger salget ikke med.
Det virker underligt.
Hvad kan det nu skyldes?
Er det mon den forkerte målgruppe, der klikker på dine annoncer?
Rangerer du på de forkerte keywords?
Måske.
Det kan dog også være fordi din webshop ikke er optimeret til konverteringer.
I de fleste tilfælde er det årsag nr. 2 der er synderen.
Her støder vi på disciplinen “konverteringsoptimering”.
Konverteringsoptimering handler i en nøddeskal om at:
- Bruge psykologiske triggers til at optimere tekster og design.
- Fjern forhindringer, der kan afholde en kunde fra at købe.
Det gør du helt lavpraktisk ved at:
- Forstå kunderejsen: Forestil dig alle trin en kunde tager, fra de lander på din side til de gennemfører et køb. Hvor kan de støde på problemer?
- Tilpas tekst og design: Brug overbevisende sprog og tiltalende design, som appellerer direkte til dine kunders behov og ønsker.
- Adresser barrierer: Er der tekniske fejl? Er betalingsprocessen forvirrende? Gør det nemt og intuitivt for dine kunder at gennemføre et køb.
Du kan sætte dig selv i en besøgendes sko.
Du handler ikke på hvilken som helst webshop eller hjemmeside, som det første.
Du er skeptisk, især hvis webshoppen eller virksomheden ikke ser professionel ud.
Og med god grund.
Vi er i stigende grad bange for at blive taget ved næsen, eller scammet ud af vores hårdt tjente løn.
Og det er en sund skepsis, men det er den vi skal overvinde med konverteringsoptimering.
Det gør du ved at tilføje relevant information, som en den besøgende på forhånd gerne vil vide, før de foretager et køb på din webshop.
Dette kan være information om dit produkt, virksomhed, baggrund, ekspertise, forsendelse osv.
Der er dog forskellige typer af konverteringer.
Der er det, vi kalder for den “bløde konvertering” og den “hårde konvertering”.
Den bløde konvertering er f.eks:
- Nyhedsbrev tilmelding: Når en besøgende tilmelder sig dit nyhedsbrev, viser det interesse i dit brand eller produkt, selvom det ikke medfører et umiddelbart salg.
- Download af materiale: Dette kan være en e-bog, en PDF-guide, en whitepaper eller andet indhold, som brugeren vælger at downloade.
- Kontooprettelse: Når en bruger opretter en konto på din platform uden nødvendigvis at foretage et køb med det samme.
- Interaktion med chatbots eller kundeservice: Dette kan være spørgsmål om produkter, services eller andre forespørgsler.
- Gemme produkter til senere: På webshops kan brugere ofte gemme produkter til en ønskeliste eller til senere overvejelse.
Den hårde konvertering er f.eks:
- Produktsalg: Når en kunde fuldfører et køb på din webshop.
- Tjenesteabonnement: Tilmelding til en betalt tjeneste, som f.eks. et medlemskab på din hjemmeside, en streamingtjeneste eller et softwareabonnement.
- Booking af en Service: Dette kan være en reservation på en restaurant, en hotelbooking, en aftalebooking hos en professionel tjenesteyder osv.
Når du sætter mål omkring hvad du gerne vil måle på din webshop, er det vigtigt ikke kun at kigge på de hårde konverteringer, hvor der bliver langet kontanter over den virtuelle disk.
Du bliver også nødt til at kigge på om dine kunder viser nok interesse i at skrive sig op til dit nyhedsbrev, eller interagerer med din webshop på anden vis.
Hvis der ikke er gang i de bløde konverteringer, er der lang vej til den hårde konvertering.
Hvordan ser konverteringsoptimering ud i virkeligheden?
Vi kan snakke i 100 år om konverteringsoptimering, da det omfavner næsten alle aspekter af din webshop, fra farvevalg og kontrast på vigtige knapper, til optimeringen af teksten, placeringen af elementer og forståelsen af forbrugerpsykologi.
Konverteringsoptimering handler derfor om at teste, teste og teste lidt mere.
Det kommer vi ind på senere.
Vi har dog samlet nogle eksempler og prøver at komme så bredt omkring, som muligt.
Eksempel 1: Din virksomheds unikke salgsargumenter.
Eller kort sagt: Hvorfor skal forbrugeren handle hos dig?
- Har du hurtig levering?
- 30 dages retur ret?
- Er dine produkter designet og produceret i Danmark / EU?
- Måske sælger du økologiske produkter?
Dette er alle meget relevante informationer at have tilgængelig direkte på din produktside.
Det er også hvad vi i marketing verden kalder for din virksomheds USP’er (Unique Selling Points), og de er som regel med til at “blødgøre” den besøgende, så de vælger dit produkt frem for konkurrenten.
Det viser at din virksomhed er oprigtig, og ikke en der, undskyld sproget, prøver at tage røven på dem.
Tag for eksempel Grums Aarhus.
Øverst kan du se hvordan de har placeret deres USP’er som et banner, der spænder sig over hele deres webshop.
Dette er en populær måde at sikre sig, at deres USP’er bliver set, og ikke gemmer sig på en obskur underside på deres webshop.
Læg også mærke til hvordan deres USP banner står i kontrast til resten af deres webshop.
Banneret er sort, resten af webshoppen er hvid.
Kontrast er en meget brugbar måde at føre en forbrugers opmærksomhed hen på dét, vi gerne vil have dem til at lægge mærke til.
Det kan dog irritere, hvis det er gjort på den forkerte måde.
Derudover har Grums i toppen af deres produktside to andre USP’er, som er deres “Allergy Friendly” og “Made in Denmark” mærkater, som er specifikke til produktet.
Det kan altså være en god ide at dele dine USP’er op i produktspecifikke, og virksomhedsspecifikke.
Eksempel 2: Du tager sikkert imod flere typer af betalingsformer.
Her opfordrer vi hos Almind Creative altid til at have alle betalingsformer synlige på din produktside, gerne lige under “læg i kurv” eller “køb nu” knappen.
Det er med til at sikre at den besøgende med det samme ved om du modtager deres betalingsform. Fra Dankort til MobilePay eller Klarna.
Det er samtidig med til at styrke tiltroen til dit brand eller webshop, hvis du benytter de gængse betalingsløsninger som Dankort og MobilePay.
De har deres egne betalingsgateways, der er krypterede og forbrugerne er vant til at bruge fra andre webshops.
Eksempel 3: Det vi kalder for “social proof” i marketing verden, eller kundeudtalelser / reviews.
Kundeudtalelser er en af de mest effektive elementer til at nedbryde forbrugeres skepsis.
Det viser at de ikke er de første til at købe fra dig.
Du har haft andre kunder, der er tilfredse med kvaliteten af produktet eller den service du tilbyder.
Har du dette direkte på din landingsside / produktside, vil den besøgende automatisk forøge deres tiltro til dit brand, og dermed være mere tilbøjelig til at bruge deres hårdt tjente penge hos dig.
Eksempel 4: Tekstforfatning / Call To Action
Det er samtidig også vigtigt at dine tekster og tilbud er simple og ligetil, for at sikre at den besøgende kan scanne din webshop og hurtigt få den information eller tilbud som de søger.
Dette er også hvad vi kalder for “Call To Actions” eller god tekstforfatning – hvor du opfordrer din besøgende til at tage en bestemt handling på din webshop, i et klart og naturligt sprog uden et for højt lix-tal.
Et godt eksempel på en god Call-To-Action for en webshop der sælger tøj, kunne være;
“Se vores nyeste kollektion”
Frem for
“Shop Nu”
I første eksempel ved forbrugeren præcis hvad de klikker ind på, hvorimod i det andet eksempel kunne det være hvilken som helst underside eller kollektion, de blev ført videre til.
Udover god tekstforfatning, skal du også sikre at din grafik, struktur, navigation og valg af farver er på plads.
Det er her vi støder på disciplinen; User Experience Design.
UX – User Experience Design
Tænk tilbage til sidste gang du var på en hjemmeside, hvor den information du ledte efter var svært at finde.
Navigationen gav ingen mening og elementerne var enten for små eller store på hjemmesiden.
Var det en god eller dårlig oplevelse?
Du hoppede sikkert af hurtigt igen, fordi du blev frustreret over ikke at kunne finde det du ledte efter.
Du finder dig selv på konkurrentens webshop med en bedre online oplevelse.
Dermed tabte webshoppen med den dårlige oplevelse en kunde.
Derfor er det vigtigt at tage designet af din webshop eller hjemmeside meget alvorligt.
Det er en simpel tanke at følge.
Har du en dårlig oplevelse med webshoppen, får du sikkert en dårlig oplevelse med produktet du ledte efter, eller servicen.
Selvom du måske har det bedste produkt, kommer kunderne ikke af sig selv.
Oplevelsen på din webshop skal gerne matche oplevelsen af dit produkt.
For som forbruger kæder vi de to sammen, selvom det måske ikke altid er sammenligneligt.
User Experience, eller forkortelsen UX, er disciplinen der handler om at designe en webshop eller en hjemmeside, så den er nem og intuitiv at bruge.
UX spiller en stor rolle i konverteringsoptimering.
Det handler om at skabe en god oplevelse på en webshop ved hjælp af informationsarkitektur, visuel hierarki og en forståelse af hvordan forbrugere navigerer rundt på din webshop.
Klare Call-to-Actions og visuelle komponenter, der guider din rejse rundt på webshoppen, så du kan finde det du leder efter.
Derudover skal du også sikre dig at din webshop er optimeret og intuitiv at bruge på mobil, da det er dér de fleste, specielt den yngre generation, shopper i dag.
Vi har en hel artikel dedikeret til User Experience Design, som du kan læse her (kommer snart), hvis du vil dykke dybere i User Experience.
Hold op, det er mange ting jeg skal tage stilling til, tænker du nok.
Hvorfor skal jeg tage stilling til så mange ting?
Der er en mening med galskaben.
Det handler om psykologi og hvordan vores hjerner fungerer og processerer information.
For nu er vi nået til System 1 og System 2.
System 1 og System 2, hvad er nu det?
Pointen er at tappe ind i det vi kalder “system 1″ tænkning, som er dine impulser og intuitive instinkt, hvor du ikke skal tænke for at tage en beslutning.
Hvorimod hvis du bruger system 2 tænkning, skal du aktivt ind og overveje vores muligheder og lave en form for cost-benefit analyse, hvilket kræver en del kognitiv belastning.
Hvis dine besøgende hele tiden støder ind i komplicerede processer, uklare beskeder eller misforståelser på din webshop, vil de ofte opleve, at det kræver for meget mentalt arbejde, og sandsynligheden for, at de forlader din webshop uden at købe, stiger betragteligt.
Forskning viser, at når forbrugere skal ind og aktivere deres system 2 tænkning, forringer det chancen for konverteringer.
Du vil for alt i verden undgå at din besøgende aktivt skal tage et valg om at købe dit produkt, eller tage beslutningen om at bruge penge hos dig.
(Der er dog visse tilfælde hvor dette ikke gør sig gældende, f.eks når en besøgende laver research på et dyrt produkt og overvejer, hvilket de skal købe. Her handler det om at gøre research-processen nem og hjælpe med at fremvise fordele og ulemper ved forskellige modeller eller produkter)
System 1 og 2 tænkning er bl.a. grunden til at du på de fleste websites kun bliver præsenteret overfor 3 pakkeløsninger på f.eks. mobilabonnementer.
Et andet eksempel, der illustrerer system 1 tænkning, er webshops der bruger “1-kliks-køb”, hvor du bliver sendt direkte til check-out siden for at udfylde dine kontaktinformationer, leveringsadresse og betalingsoplysninger.
Derfor er konverteringsoptimering også en øvelse i at gøre tingene så enkle, intuitive og behagelige som muligt.
Det er nøglen til at få flere kunder til at konvertere.
Vi har en hel artikel dedikeret til System 1 og System 2 tænkning, som du kan læse her (kommer snart), hvis du vil dykke dybere ned i vores psyke.
Hvordan kan jeg teste min webshop eller website?
En vigtig del af konverteringsoptimering er A/B-testning.
Her tester du to forskellige versioner af et element på din webshop, for at se hvilken version, der giver den bedste konverteringsrate.
For eksempel kan du teste to forskellige overskrifter, billeder, knapper eller farver.
Måden det fungerer på er, at halvdelen af dine besøgende vil se version A, mens den anden del vil se version B.
Efter en periode kan du så analysere, hvilken version der fik den højeste konverteringsrate, og derefter implementere den mest succesfulde version.
Men husk! Det er vigtigt kun at teste én ting ad gangen for at sikre, at du kan tilskrive forbedringen eller forringelsen i konverteringsraten til det specifikke element, du testede.
Der findes et hav af forskellige værktøjer til at A/B teste på din webshop, men dem vil vi ikke komme ind på i denne artikel.
Et par af disse værktøjer er VWO Testing, Hotjar, CrazyEgg og Fullstory.
Du er desværre aldrig færdig med at teste.
Forbrugere og deres mønstre ændrer sig hele tiden, så du bliver nødt til at teste kontinuerligt, hvis du vil sikre de bedste resultater.
Hvorfor er konverteringsoptimering vigtigt?
Forbrugerne er i stigende grad skeptiske overfor brands de ikke tidligere har haft oplevelser med.
Derfor er det alfa-omega at forstå din målgruppe, og hvad de generelt er skeptiske overfor.
Jo mindre friktion der er i din kundes rejse på webshop, og på din webshop, desto større er chancen for at de bestiller fra dig.
Hvis din webshop ikke er optimeret til at konvertere trafikken, du får fra dine markedsføringskampagner, misser du ud på en stor del af den potentielle fortjeneste, der kunne have været, hvis du havde lagt tid og energi i at optimere din webshop først.
Konklusion
Så, hvad er pointen med alt dette?
Når det kommer til konverteringsoptimering, skal du tænke som din kunde.
Du skal gøre deres oplevelse så enkel og intuitiv som muligt.
Enhver barriere, uanset hvor lille, kan forhindre en potentiel konvertering.
Ved at forstå og optimere for den menneskelige psykologi kan du gøre det lettere for kunder at tage den ønskede handling på din webshop.
Bløde eller hårde konverteringer.
Afslutningsvis er konverteringsoptimering ikke en enkelt disciplin, men en sammensmeltning af flere – fra UX-design og tekstforfatning til psykologi.
Det handler om kontinuerligt at teste, lære og forbedre for at sikre, at du giver den bedst mulige oplevelse for dine besøgende og maksimerer dine konverteringsrater.
Kan du overkomme dette, vil du se forbedrede resultater og tjene flere penge på dine kampagner.
Lyder det som meget arbejde? Tag en snak med os i dag.
Almind Creative er specialister i b.la konverteringsoptimering.
Vi arbejder med virksomheder i alle størrelser.